امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

زاویه دید در تلویزیون چیست؟

viewing angle یا زاویه دید در تلویزیون چیست ؟

یکی از فاکتورهایی که همواره باید در خرید تلویزیون به آن توجه نمود، زاویه‌ی دید تلویزیون است، هرچه میزان این زاوایه‌ی دید بالاتر باشد آن محصول از کیفیت و وضوح تصویر بیشتری برخوردار است و در نتیجه رضایتمندی مشتریان از آن محصول نیز افزایش می‌یابد. اگر شما هم قصد خرید تلویزیون دارید، توصیه‌ می‌کنیم پیش از خرید اطلاعاتی درباره‌ی زاویه ی دید داشته باشید تا خریدی به صرفه و با کیفیت انجام دهید. با ما همراه باشید.

زاویه دید در تلویزیون چیست ؟

زاویه دید (viewing angle) همواره یکی از فاکتورهای مورد توجه برای خرید تلویزیون است اگر تلویزیونی زاویه‌ی دید بالایی داشته باشد، کیفیت بهتری را نیز برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

مزایای زاویه‌ی دید بالا

بهترین زاویه دید زاویه 178 درجه یا به عبارتی 9 درجه از هر طرف است. زاویه‌ی دید بالا علاوه بر کیفیت بالایی که برای تصاویر ایجاد می‌کند، باعث می شود سطح روشنایی و رنگ نمایشگر یکسان باشد. اگر زاویه‌ی دید گسترده باشد، شما از هر طرف که نگاه کنید، سطح روشنایی و رنگ نمایشگر تغییری نمی‌کند.

تلویزیون با دید گسترده

زاویه‌ی دید کم

اگر زاویه دید تلویزیون کم باشد بیشتر رنگ‌ها از فاصله‌ی دور و غیر مستقیم دیده نمی شوند یا به عبارتی محو می گردند همین موضوع کیفیت تصاویر را کاهش می دهد. باید تلویزیونی خرید که اگر شما از هر طرف به آن نگاه کنید تصاویر را با کیفیت عالی ببینید. یکی از مشکلات رایج تلویزیون‌ها، نمایش غیرشفاف و کیفیت پایین تصویر به دلیل صفحه نمایش خود تلویزیون‌ها در زوایای مختلف است.

 

بیایید کمی با اصطلاحات زاویه ی دید آشنا شویم.

 زاویه‌ی دید مستقیم

بهترین زاویه‌ی دید تلویزیون، زاویه‌ی مستقیم و از روبرو است. منظور از زاویه دید مستقیم، محور زاویه جلویی تلویزیون است و شروع این محور از 0 درجه می‌باشد. و هر چه ما از این محور به طرفین حرکت کنیم این زاویه دید زیاد می‌شود. اگر شما به تنهایی از تلویزیون استفاده می‌کنید براحتی می‌توانید تلویزیون را به گونه‌ای تنظیم کنید که دقیقا روبروی شما باشد و با زاویه دید مناسب از نهایت کیفیت تصویر استفاده کنید، اما اگر چند نفر یا بیشتر بخواهند از تلوزیون بهره بگیرند دیگر زاویه‌ی دید مستقیم برای آن‌ها کیفیت بالای تصاویر را ندارد و همه نمی توانند زاویه دید مناسبی داشته باشند. هر چه زاویه دید تلویزیون بیشتر باشد زمانی که از بغل به تلویزیون نگاه کنید، کیفیت تصویر پایین نمی آید.

زاویه دید وسیع در تلویزیون

 

زاویه دید جانبی و دید خارج از محور

هنگامی که از زاویه‌ی مستقیم و روبروی تلویزیون به سمت گوشه‌ها حرکت کنیم کنتراست و کیفیت تصویر کاهش می‌یابد و سطوح سیاه، کم رنگ و خاکستری می شود و رنگ‌ها نیز به تدریج محو می گردند. برای نمایش دادن یک تصویر با کیفیت، سطوح سیاه و کنتراست دو عامل مهم در نمایش تصویر در تلویزیون هستند زیرا جزئیات داخل صفحه نمایش را با دقت بیشتری نمایش میدهند.

اصطلاح دید جانبی زمانی به کار می رود که در روبروی تلویزیون و در مرکز تصویر قرار نگرفته‌ایم و از حاشیه ها یا گوشه صفحه به تصویر نگاه می‌کنیم. پایین آمدن کیفیت تصویر و کنتراست از 30 درجه جانبی و 45 درجه زاویه جانبی شروع می‌شود. برای اندازه‌ گرفتن درجه‌ای که کیفیت پایین می‌آید از زمانی شروع به اندازه‌گیری می کنیم که کنتراست و عمق و دقت رنگ کاهش می‌یابد؛ زیرا هر دو عامل مواردی هستند که به کیفیت تصویر مرتبط می باشند.

زاویه دید وسیع در تلویزیون

زاویه دید در تلویزیون چه وقت مهم است؟

زمانیکه ما زاویه‌ی دید مستقیم نداریم و به عبارتی از زوایای جانبی نمایشگر تلویزیون را مشاهده می کنیم.

زاویه ی دید در انواع تلویزیون ها

تلویزیون ال جی که از پنل ips استفاده می کند زاویه دید بیشتری نسبت به تلویزیون سامسونگ و تلویزیون سونی دارد زیرا این سامسونگ و سونی از پنل va بهره میبرند،

تلویزیون‌ سونی در سال 2018 به بعد در چندین مدل نیز از پنل ips استفاده کرده‌اند که زاویه دید گسترده‌تری دارند. تلویزیون‌های پلاسما مشکل زاویه دید جانبی و دید خارج از محور ندارند زیرا هر پیکسل بر روی تصویر به صورت جداگانه روشن می‌شود.

تکنولوژی LCD مشکلاتی با زاویه دید جانبی دارد زیرا نور پس زمینه LCD از صفحه کریستال مایع و پنل با backlight  درست می‌شود.

زاویه دید در تلویزیون های oled اولد

زاویه دید (viewing angle) چطور اندازه گیری میشود؟

برای تعیین میزان زاویه‌ی دید راه‌های مختلفی وجود دارد، در میان مشخصات تلویزیون عددی نوشته شده است که این زاویه‌ی دید را نشان می دهد اما این بدان معنی نیست که واقعا این عدد درست باشد ممکن است در برخی موارد این عدد فقط برای جلب مشتری نشته شده است زیرا هرچه عدد بزرگتر باشد مشتریان بیشتری جلب می کند. راه دیگر اندازه‌گیری این است که خودتان در روبروی تلویزیون قرار بگیرید و با حرکت کردن به کناره‌ها  میزان زاویه را اندازه گیری کنید.

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که تنظیمات تلویزیون هیچگونه تاثیری بر viewing angle ندارد.

جمع‌بندی

زاویه دید (viewing angle) فاکتور مهمی در خرید تلویزیون است اگر می‌خواهید با اعضای خانواده و آشنایان لحظات لذت‌بخشی را در مشاهده‌ی تلویزیون بگذرانید به گونه‌ای که همه از کیفیت راضی باشند، حتما در هنگام خرید به زاویه‌ی دید نیز توجه کنید. به طور کلی زاویه‌ی دید در تلویزیون هر چه بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا